Wat kunnen we binnen organisaties leren van het boek ‘De pretfactor, geschreven door Ben Kuiken. Lees de boekrecensie over het acroniem PRET, werkplezier, andere manieren van organiseren en praktijkvoorbeelden.

De tegenhanger van werkstress

Op dit moment is werkstress een actueel thema, dat veelvuldig en in allerlei vormen aan de orde komt in diverse media en tijdens congressen. Natuurlijk heel belangrijk, alleen moet zeker ook het tegenovergestelde van Werkstress. Namelijk WERKPLEZIER goed onder de aandacht worden gebracht. Immers: het organiseren van werkplezier kan werkstress voorkomen. In dat opzicht komt het boek De Pretfactor van Ben Kuiken als geroepen. PRET op en tijdens ons werk is iets dat we toch allemaal willen… toch? Na het boek in één ruk te hebben uitgelezen is de conclusie dat je De Pretfactor jezelf en anderen zeker cadeau mag doen. Bij mij komt het boek in ieder geval op een prominente plaats in mijn boekenkast te staan.

Boek leest makkelijk weg

De eerste conclusie is dat het boek gemakkelijk wegleest. De auteur heeft een prettige en ook prikkelende schrijfstijl. Hij zorgt er voor dat de lezers op een goed verteerbare manier worden meegenomen in een reis die van Aristoteles via Napoleon eindigt in het heden bij onder andere de medewerkers van Bakkerij Veldt en Pascal Bos van JAZO Zevenaar. De opbouw van het boek is ook logisch, al had het hoofdstuk over de slag bij Jena en de gevolgen hiervan, in relatie tot organiseren, gevoelsmatig iets minder lang gemogen.

Het acroniem PRET

Wat de auteur prima heeft gedaan is de kern van zijn boodschap verpakken in het acroniem PRET (Positieve werksfeer | Respect | Enthousiasme | Teamspirit) en het belang hiervan voor mensen en organisaties. Aan elke letter van het acroniem wordt inhoud gegeven met inspirerende voorbeelden op het gebied van zelfsturing uit het verleden en heden en de relatie met PRET op de werkvloer. Dit overigens prima afgewisseld met theorie en onderzoeksresultaten vanuit de wetenschap. In tegenstelling tot veel andere boeken, waarin de wetenschappelijke inzichten vaak saai en verheffend staan beschreven, is in De Pretfactor sprake van een vloeiende overgang van wetenschappelijke inzichten naar de praktijk van alle dag die voor iedereen herkenbaar zal zijn.

We laten kansen liggen

De tweede conclusie is dat de BV Nederland kansen laat liggen en om dit gelijk om te draaien naar het positieve: er is veel ruimte voor groei (dit is een understatement J). Dit door de ‘lerende organisatie’ nu eindelijk eens echt gestalte te geven, in plaats van het repeterend spelen van de toneelvoorstelling van schone schijn met als hoofdrolspelers de hiërarchische top van organisaties en hun trawanten met allerlei drieletterige functietitels. Ben Kuiken geeft in zijn boek meer dan voldoende voorbeelden mee van hoe ‘anders organiseren’, los van verstikkende organisatieharken, stroperigheid en de onzinnigheid van allerhande controles, wel kan. Het is daarnaast, gezien de dynamiek in de wereld buiten de vestingmuren van veel organisaties, geen kwestie meer van ‘willen’ maar van ‘moeten’. Immers, wanneer je jezelf als organisatie in structuur en cultuur niet aanpast aan de buitenwereld ga je gewoon dood. In dat opzicht is dit een Darwinistische les die al veel langer bekend is.

Tayloristisch organiseren werkt niet

De laatste conclusie is dat het eigenlijk vreemd is dat we allemaal al lang weten dat de manier van Tayloristisch organiseren niet meer werkt. Los van de voorbeelden die door de auteur staan beschreven, zie je dagelijks nieuwe initiatieven en start-ups ontstaan die het nieuwe organiseren omarmen. Klein wordt in (tijdelijke) gezamenlijkheid het nieuwe groot. Binnen deze vaak vloeibare organisatievormen is ruimte geven aan de nieuwsgierigheid en creativiteit van mensen en het faciliteren van plezier of in dit geval PRET standaard en geen geforceerd protocol met bijbehorende werkgroep. Wat duidelijk is, is dat dit organisatie-dna binnen bestaande en nieuwe organisaties aantoonbaar zorgt voor meer innovatie, medewerkersbetrokkenheid & bevlogenheid, klantloyaliteit en als uitvloeisel van dit een beter resultaat voor mens en organisatie, wat zeker niet alleen gaat over harde euro’s.

Concusie: een bron van inspiratie

Het boek van Ben Kuiken is een aanrader om op een mooie of druilerige middag te lezen. Een bron van inspiratie om als individu en organisatie de stap te maken van mijmeren en denken naar doen. De Pretfactor is in ieder geval een welkome toevoeging aan mijn verzameling inspirerende boeken.

*Deze boekrecensie is eerder gepubliceerd op Managementboek.nl