Hoe vaak krijgen we bij een bijzondere prestatie niet het volgende te horen; “Het is niets bijzonders. Ik deed slechts mijn werk!”? Lees over complimenten en feedback met 3 direct toepasbare tips.

Het is niets bijzonders!

Wanneer je op internet zoekt naar de betekenis van het woord compliment kom je onder andere het volgende tegen:

Aanbeveling; uiting van bewondering; schouderklopje; woord van lof.

We kunnen ons hier allemaal iets bij voorstellen. Jammer genoeg worden complimenten nog te vaak beschouwd als formaliteit. En dit is niet alleen vanuit het perspectief van de gever van het compliment, maar ook van de ontvanger het geval. Hoe vaak komt het bijvoorbeeld voor dat de ontvanger, die een compliment krijgt voor een uitzonderlijke prestatie, zegt;

Het is niets bijzonders. Ik deed slechts mijn werk.

En van de andere kant. Hoe vaak komt het niet voor dat de gever van een compliment, bijvoorbeeld tijdens een functioneringsgesprek met een medewerker, zegt;

Goed gedaan, maar laten we het gelijk ook even hebben over de zaken die niet goed zijn gegaan.

Er wordt wel eens gezegd ‘Everything before ‘but’ is a lie’. Nu wil ik niet zo ver gaan, maar alles wat voor ‘maar’ wordt uitgesproken verliest aan kracht.

Complimenten en gedrag

We zijn binnen organisaties geneigd uitzonderlijke inspanningen en prestaties als gewoon te beschouwen. Het kan echter ook anders, zeker wanneer je de kracht van een compliment op waarde weet te schatten. Onderzoek van een tijd terug, dat werd uitgevoerd door McKinsey, toonde aan dat aandacht en complimenten medewerkers meer motiveren dan cadeautjes en geld (PWdeGids, 2012).

Complimenten halen het beste naar boven, omdat ze het beste benoemen. Het maakt op een positieve manier duidelijk welk gedrag gewaardeerd wordt. En de ontvanger zal het gewenste gedrag daardoor vaker willen vertonen.

Complimenten geven en ontvangen: 3 tips

Een welgemeend compliment is slechts een kwestie van doen. Maak hierbij gebruik van de volgende tips:

  1. De gever – Geef het compliment alleen als het gemeend is en niet als moetje. De ontvanger voelt het verschil aan.
  2. De gever en de ontvanger – Zorg voor een duidelijk scheiding tussen het compliment en andere zaken die je wilt bespreken. Natuurlijk gaat niet alles goed en dit mogen beide gesprekspartners ook benoemen (op papier of tijdens een gesprek).
  3. De ontvanger – Zeg gewoon eens simpelweg ‘dank je wel’ en geniet van het moment.

* Deze blog is eerder gepubliceerd op de website van TruQu.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.