Dat zou interessante kost moeten zijn, een boek over leiderschap en social media. De vraag is of het boek de moeite waard is om toe te voegen aan de boekenkast? 

Voor leiders die willen bijblijven?

Wat te denken van het boek Leaders Online? Het boek waarin Yolanda van Heese en Lilian Bezemer, gevoelsmatig bezig zijn met een missie. Namelijk de traditioneel gevormde leiders van het heden, die het voordeel van social media en de virtuele wereld nog niet (willen) inzien, te helpen de juiste route te vinden. In dat opzicht is de ondertitel interessant: ‘Voor leiders die willen bijblijven’. Na het lezen van dit boek is mijn mening dat de auteurs bevlogen bezig zijn, alleen dat dit boek onvoldoende een bijdrage levert aan het realiseren van hun missie.

Een onrustige layout

Laat ik beginnen met de lay-out. Het boek komt onrustig over. Er komen naast de reguliere tekst in verschillende kaders en vormen allerlei tips, voorbeelden en overpeinzingen voorbij. Natuurlijk is dit een persoonlijk oordeel en hoeft dit niet voor iedereen te gelden, maar het leest voor mij in ieder geval niet prettig. De vraag is ook of je hier de beoogde doelgroep een plezier mee doet.

De opbouw had beter gekund

De opbouw had beter gekund. Niet starten met het aloude cliché dat de wereld verandert, wat in het begin diverse malen terugkomt, maar juist direct ingaan op het gegeven dat leiderschap in toekomstige organisatievormen meer rolgebonden is dan functiegebonden. En daarnaast dat het zaak is leiderschap en alles rondom community-denken oftewel wij-denken te koppelen aan de ‘Why’ van organisaties. Want dat is waar het in essentie over gaat. Niet kreten gebruiken als ‘de organisatie versterken’, want dat is slechts een gevolg en kan op allerlei manieren. Waar het in de basis om gaat is social en leiderschap op de juiste wijze inzetten om de organisatiedroom te organiseren. En daarvoor is het nodig iets te doen wat binnen veel bedrijven een ondergeschoven kindje is, verbinding maken met de ‘why’. Natuurlijk komt dit terug in het boek maar te laat en te beperkt.

Schrijf naar je publiek

Los hiervan had het ook beter geweest de return on investment in een eerder stadium aan bod te laten komen aan de hand van succesvolle businesscases met cijfermatige voorbeelden. Immers, wanneer je een boek schrijft voor een specifiek publiek, in dit geval managers en bestuurders van de traditionele school die nog niet tot weinig gebruik maken van social media, dan is het zaak de taal van dit publiek te spreken. En in een boek doe je dit, na het uitdiepen van relevante elementen rondom leiderschap en social, door direct na deze onderwerpen de ROI op een voor hen begrijpelijke wijze aan te snijden. Dus met handvatten, cijfers en genummerde lijstjes op ROI-niveau. In dat opzicht vergeten de auteurs de tips, die zij geven bij het onderwerp content, zelf toe te passen. Het beoogde leespubliek is dagelijks bezig met lijstjes en cijfers en een andere taal is op korte termijn lastig te leren.

Leiderschap: trucs en tips

Is het boek dan helemaal niets? Nee, het boek staat boordevol tips, trucs, weetjes en af en toe iets teveel reclame voor ‘Leaders Online’, maar dat laatste mag. En daarnaast komt er zeker een bepaalde mate van bevlogenheid naar voren en is duidelijk dat de dames weten waar zij over praten. Dit laatste wil overigens niet zeggen dat ik het overal mee eens ben, maar dat is iets anders.

Conclusie

Na het lezen van Leaders Online blijft de gedachte rondzingen dat de auteurs de juiste bedoeling hebben, beschikken over voldoende kennis maar uiteindelijk de verkeerde verpakking hebben gekozen. En hierdoor creëert het boek onvoldoende meerwaarde voor leiders die willen bijblijven op het gebied van leiderschap. En dat is jammer! Ik ben dan ook benieuwd of er een vervolg komt dat uiteindelijk wel in mijn boekenkast terecht gaat komen. Want dat de dames meerwaarde kunnen leveren is wel duidelijk!

*Deze boekrecensie is eerder gepubliceerd op Managementboek.nl