Hoe ga je als serieuze ‘leider’ er voor zorgen dat eigenaarschap gaat ‘landen’ binnen de organisatie? Lees met een glimlach de 6 tips, die vast wel eens voorbij zijn gekomen in de wandelgang.

Tijd voor actie

Laten we maar eens beginnen met een welbekend cliché: de wereld verandert razendsnel ……… bla bla bla bla”. Ja, dat klopt en wat doe je hier nu mee als besluitvormer? En wat is dan de rol van persoonlijk eigenaarschap binnen de organisatie en de relatie met leiderschap, ondernemerschap en klantgerichtheid? Vragen die gewoon schreeuwen om een hele korte zin: Het is tijd voor actie! Kortom, de tijd van praten is voorbij. Je ‘moet’ als leider vooral iets gaan doen. En om de helpende hand te bieden, hierbij een lijst met zes concrete tips om eens na te lezen met een glimlach 🙂

6 Tips

  1.  Persoonlijk Eigenaarschap! Die term klopt tocht niet. Ik ben de baas, draag formeel de verantwoordelijkheid en de rest mag mee werken. Persoonlijk meewerkerschap is een veel betere term.
  2. Eigenaarschap is een hartstikke mooi begrip. Maar dan wel in een competentie of iets dergelijk en dan uitgebreid beschreven in een functieprofiel. Want stel je nu eens voor dat straks iedereen gaat proberen ondernemertje te spelen en daarbij buiten de lijntjes wil kleuren. Nee, daar heb ik alleen maar last van.
  3. Klantgerichtheid en meedenken met de klant? Een hele leuke gedachte. Ik weet in ieder geval heel goed wat de klant nodig heeft. Ik lees namelijk niet voor niets al die rapporten met cijfermatig materiaal door. En dan even over die gerichtheid. Laat de medewerkers nu maar eens er voor zorgen dat zij alle aandacht richten op het werk dat gedaan moet worden. Richting geven kan ik zelf wel.
  4. Medewerkers die zelfstandig besluiten willen nemen? Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Dan is namelijk de kans dat er fouten worden gemaakt veel groter want de medewerkers weten niet alles en ik wel.
  5. Persoonlijk eigenaarschap kan een bijdrage leveren aan het werkplezier? Ja, natuurlijk. Nu, ik hoor nooit iemand klagen dat het hier ongezellig is. De medewerkers werken hier netjes van acht tot vijf, waarvoor zij natuurlijk een vorstelijk salaris ontvangen. En dat ik de laatste periode wat minder goed de vacatures die ontstaan op kan vullen. Ja, dat zal wel iets branche-specifieks zijn en staat totaal los van werkplezier.
  6. Hoezo is er noodzaak om te veranderen? Omdat de wereld razendsnel aan het veranderen is? Ik heb dat bla bla bla verhaal van al die goeroes en pseudo-deskundigen al zo vaak gehoord. Deze organisatie is jarenlang succesvol geweest en omdat het nu even een beetje tegenzit wil dat niet zeggen dat er noodzaak is om te veranderen. Alleen dat woord al. Veranderen, het is toch Ver en vooral voor Anderen.

Een ware leider legt een besluit niet op, maar zorgt ervoor dat mensen het zichzelf opleggen. – Nelson Mandela

* Deze blog is onderdeel van een serie van 10 blogs over eigenaarschap binnen organisaties. Klik hier voor de andere blogs uit de serie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.