Feedback? Doe er iets mee! Lees over brood op de plank, het belang van feedback voor opdrachtgevers en natuurlijk ook voor (startende) ZZP’ers.
Smachten naar feedback
Een tijd terug viel mijn oog op een kort artikel op de website Werf& met de volgende titel:
ZZP’ers smachten naar feedback over hun werk
Is deze uitspraak herkenbaar of niet als startende ZZP’er? Kijkende vanuit mijn eigen professionele bril kan ik dit wel beamen. Punt is wel dat er op dit gebied een verantwoordelijkheid ligt voor de opdrachtgever en de professional. Het is dus niet ‘of’ maar ‘en’, waarbij het proces start met het stellen van een vraag, zoals ook staat beschreven in de eerder verschenen blog Feedback: it takes two to tango.
Brood op de plank
Maar stel je nou voor dat jouw opdrachtgever feedback gaat geven. Wat ga je hier dan als startende ZZP’er mee doen? Ga je hier echt mee aan de slag om jezelf te ontwikkelen of niet? In veel gevallen leer de ervaring dat je simpelweg geen tijd vrij maakt omdat je bezig bent met het goed uitvoeren van een opdracht. En gedurende de tijd die daarnaast resteert, is het ook belangrijk alvast op zoek te gaan naar een volgende opdrachtgever voor een nieuwe opdracht. Immers, de markt is dynamisch, de concurrentie hevig en in veel gevallen is de spaarpot nog niet goed gevuld. Plat gezegd moet er brood op de plank komen.
Een gemiste kans
Op zich allemaal plausibele redenen om als startende ZZP’er niets met feedback te doen of uitstelgedrag te vertonen. En natuurlijk zijn er nog veel meer te bedenken. Toch is het een gemiste kans wanneer je op je lauweren blijft rusten. Allereerst doe je hier namelijk jezelf als professional mee tekort. Feedback is een cadeautje waar je daadwerkelijk iets aan hebt. Het levert bijvoorbeeld inzicht wanneer het gaat over jouw sterke punten en ook de verbeterpunten. De keuze over wat je daar overigens mee gaat doen, maakt een ieder voor zichzelf. In dit geval zou mijn advies zijn om verder te gaan met de ontwikkeling van jouw sterke punten, want dit kost minder energie en zorgt voor onderscheidend vermogen, maar dat even terzijde.
Je doet echter ook de opdrachtgever tekort. Degene die op jouw verzoek de moeite heeft genomen feedback te geven. Wanneer je niets doet met de feedback, die je bijvoorbeeld tijdens een opdracht ontvangt, dan zal dit op een gegeven moment zichtbaar worden voor de opdrachtgever. En die zou zichzelf zomaar de vraag kunnen stellen waarom hij/zij de moeite heeft genomen feedback te geven. Het gevolg: op dat moment is de kans levensgroot aanwezig dat deze opdrachtgever zich nog wel twee keer bedenkt om jou een opnieuw in te huren. Voorgaande nog even los van het feit dat dit ook niet zal positief bijdragen aan de aanbevelingen, die mogelijk vanuit de opdrachtgever volgen via social media en beschikbare feedbacksystemen.
Feedback? Doe er iets mee
Kortom, niets doen met feedback is niet handig en professioneel omdat het van belang is als startende ZZP’er veel te leren en jezelf als ‘brand’ te onderscheiden van de massa. Conclusie: feedback vragen en ontvangen is leuk maar doe er ook daadwerkelijk iets mee.
Feedback is the breakfast of champions. – Ken Blanchard
*Deze blog is geschreven voor voor TruQu.com