Eigenaarschap, dat is toch alleen van belang voor grote organisaties, zoals verzekeraars, banken (lokale) publieke overheden? Lees over eigenaarschap en de motor van de economie, het MKB.

Eigenaarschap binnen het MKB

Wanneer het gaat over persoonlijk eigenaarschap binnen organisaties komen vaak de grotere ondernemingen en (semi) overheidsinstellingen in beeld. Op zich niet geheel onlogisch, alleen ligt er op dit gebied ook een mooie uitdaging binnen organisaties die gezamenlijk de motor van de Nederlandse economie worden genoemd oftewel het MKB.

De spiegel

De vraag is echter of de mensen, die in diverse rollen, variërend van medewerker in loondienst tot de oprichter, binnen deze kleine(re) ondernemingen werkzaam zijn, deze uitdaging ook herkennen? Zij worden ten opzichte van de grote ondernemingen en instellingen immers in veel mindere mate gehinderd door een volledig opgetuigd bureaucratisch apparaat, de rolverdeling is vaak duidelijk zonder dat hier uitgebreide functiebeschrijvingen aan te pas zijn gekomen en ondernemerschap tonen en klantgericht denken is hier de normaalste zaak van de wereld. Toch? Of is de realiteit binnen sommige ondernemingen toch anders en kan een denkbeeldige spiegel geen kwaad om te komen tot verbetering?

Oorlog in de keuken

Een mooi voorbeeld van de uitdagingen waar je als kleine(re) onderneming op het gebied van persoonlijk eigenaarschap mee te maken kan krijgen, is geregeld te zien op de televisie, namelijk het programma Oorlog in de keuken met de bekende topkok Gordon Ramsay. Weliswaar gaat het hierbij om ondernemingen in een specifieke branche en dan ook nog eens in de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk maar dat maakt sommige zaken die aan bod komen niet minder herkenbaar.

Van weglopende klanten tot juichstemming

Het programma verloopt over het algemeen volgens een vast patroon. Kort samengevat gaat het van heel slecht eten en een cultuur van wijzen en klagen, inclusief huilend personeel, weglopende klanten en een dictatoriale eigenaar of eigenaresse tot een restaurant met goed eten, blije klanten en een juichstemming binnen het team. Dit alles uiteraard binnen een tijdsbestek van een beperkt aantal dagen. En tussen deze twee uitersten gebeurt er natuurlijk van alles, wat mede wordt veroorzaakt door de constateringen, woorden en activiteiten van Gordon Ramsay, inclusief de bijbehorende krachttermen. En het interessante is dat er vrijwel altijd een aantal zaken opvallen die ook te maken hebben met het wel of niet vertonen van persoonlijk eigenaarschap:

  • De problemen binnen de onderneming staan centraal en niet de klant.
  • Er is veelal geteerd op successen uit het verleden en onvoldoende geanticipeerd op de ontwikkelingen die plaatsvinden in de (nabije) buitenwereld.
  • De rollen binnen het team zijn totaal niet duidelijk.
  • De communicatie tussen de teamleden, hoe klein het team ook is, laat te wensen over en dat is een understatement.
  • En niet te vergeten: de eigenaar of eigenaresse heeft vaak geen enkel gevoel meer voor de realiteit, mist te vaak visie en laat al helemaal geen voorbeeldgedrag (meer) zien.
  • Het gevolg: de klanten blijven weg en persoonlijk eigenaarschap is geen velden of wegen meet te bekennen.

De restaurantkeuken als spiegel

Nu zal je als drukbezette ondernemer of welke rol je dan ook vervult natuurlijk zeggen: dit komt binnen onze onderneming niet voor. Oké, super en goed geregeld! Maar wanneer je toch nog enige twijfel op voelt komen en/of vooral wilt leren van de fouten die anderen al voor jou hebben gemaakt dan is het wellicht toch een idee om eens wat afleveringen te bekijken van Oorlog in de keuken met de avonturen van Chef Ramsay. Kortom, de restaurantkeuken als spiegel om samen met het team eens goed in te kijken en hier waar nodig iets mee te doen. Veel kijk en leerplezier toegewenst.

I’ve had a lot of success; I’ve had failures, so I learn from the failure. – Gordon Ramsay

* Deze blog is onderdeel van een serie van 10 blogs over eigenaarschap binnen organisaties. Klik hier voor de andere blogs uit de serie.