Wanneer je twee professionele dansers de tango laat uitvoeren dan is dit een genot voor het oog. De energie, souplesse en passie spatten er vanaf, waarbij ruimte wordt gegeven en genomen om een topprestatie te leveren. Maar vergis je niet, het vraagt om veel oefening en vooral (non)-verbale communicatie om dit uiteindelijk te bereiken.
De dans
Eigenlijk is dit niet anders bij de dans die professionals uitvoeren met hun zakelijke partners, zoals leidinggevenden, collega’s, leveranciers en opdrachtgevers. De complexiteit, maar ook de toegevoegde waarde zit hierbij in het feit dat er sprake is van veelvuldig wisselende partners. Complexiteit omdat je als professional geregeld moet inspelen op nieuwe of andere situaties. Immers, in de tegenwoordig tijd is geen dag meer hetzelfde. Je toegevoegde waarde is dat je kunt laten zien dat jij je vak beheerst door de ervaring (oefening) die je in de loop van de tijd hebt opgedaan bij diverse partners en de persoonlijke ontwikkeling, waar je doorlopend op verschillende manieren aan hebt gewerkt.
Excuses om geen feedback te vragen
Echter, zover komen en je blijven ontwikkelen vraagt ook om iets anders, dat net als bij de tango-dansers te maken heeft met communicatie. In dit geval betreft dit het vragen om feedback op jouw inzet, jouw gedrag en de door jou geleverde prestaties. Wat je in praktijk maar al te vaak ziet is dat professionals een excuus zoeken om dit niet te hoeven doen. Excuses zoals:
- De agenda zit vol en hier heb ik dus geen tijd voor.
- Ik weet al wat ik kan. Daar valt niets meer aan toe te voegen.
- Mijn leidinggevende ziet mij aankomen.
- Leuk, dat schrijf ik dan op en door de hectiek van de dag ben ik dit een maand later weer vergeten. Het heeft voor mij dus geen zin.
Durf te vragen
Laat nu alle weerstanden eens varen. Het is slechts een kwestie van de vraag durven stellen en hier ruimte voor vrij willen maken. In deze snel veranderende tijd met toenemende concurrentie kun je het jezelf als professional niet permitteren om persoonlijke ontwikkeling te laten versloffen of te teren op successen uit het verleden. Kortom, vraag aan leidinggevenden, collega’s, leveranciers en opdrachtgevers feedback en niet alleen na, maar ook tijdens het uitvoeren van werkzaamheden. Wanneer je uitlegt dat je dit doet om jouw professionaliteit te verbeteren, willen zij hier in negen van de tien gevallen zeker tijd voor vrij maken. Immers, dit draagt ook bij aan hun goede imago als zakelijke partner. Uiteindelijk kom je dan weer terug op het samenspel tussen de professional, die zich doorlopend ontwikkelt, en de zakelijke partners met als doel een topprestatie te leveren. Een samenspel waar altijd twee partijen bij nodig zijn en hier ook baat bij hebben.
It takes two to tango
*Deze blog is eerder geschreven voor en gepubliceerd op de site van TruQu Feedback Software