Waarom zou je eigenlijk de moeite nemen om die ‘ingehuurde’ tijdelijke kracht van feedback te voorzien? Lees over de 4 redenen, die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van organisaties.
Vergeten we niet een groep ‘medewerkers’?
Binnen grotere organisaties zijn procesbeschrijvingen over beoordelingsgesprekken en bijbehorende feedback vaak tot op de komma uitgewerkt. Los van de inhoud en de toepasbaarheid van deze beschrijvingen in de realiteit, valt het op dat geregeld één groep ‘medewerkers’ wordt vergeten, namelijk de ingehuurde ZZP-ers, die ook wel freelancers of interimmers worden genoemd.
Professioneel feedback geven
Natuurlijk, het is ook verklaarbaar dat er in veel gevallen geen werk wordt gemaakt van het beoordelen van de werkzaamheden en geven van feedback aan ZZP-ers. De ZZP-er is namelijk in de mindset van veel opdrachtgevers ‘slechts’ een ingehuurde kracht, die tijdelijk is aangetrokken om een opdracht uit te voeren. Waarom zou je dan als organisatie kostbare tijd besteden aan een beoordeling en feedback. Maar toch is het vreemd dat organisaties hier in veel gevallen (nog) geen professionele invulling aan geven. Zeker wanneer je weet dat het aantal ZZP-ers verder toeneemt en organisaties voor capaciteits- en kwaliteits-vraagstukken tegenwoordig steeds vaker de voorkeur geven aan het inzetten van een ZZP-er. Dit laatste heeft weer te maken met flexibiliteit en vakmanschap. Kortom, organisaties worden steeds vaker door ZZP-ers bevolkt en daarom is het van belang op een professionele wijze met de beoordeling van werkzaamheden en het geven feedback om te gaan.
Vier redenen
Laten we het daarom eens omkeren en uitgaan van het positieve. Wat zijn in dit geval vier redenen om wel werk te maken van de beoordeling van werkzaamheden en het geven van feedback aan ingehuurde ZZP-ers.
- Je wilt als organisatie toch aan je klanten laten zien dat je op een serieuze manier om gaat met het inhuren van vakmensen om een kwalitatief goed eindproduct te leveren. Laat daarom zien met wie je samenwerkt en ook waarom.
- Wanneer je als opdrachtgever een goede ervaring hebt opgedaan met een ZZP-er dan wil je wellicht in de toekomst nog een keer gebruik maken van zijn/haar diensten. In dat geval is feedback, in de vorm van het beoordelen van het getoonde vakmanschap en het delen van die beoordeling, een blijk van waardering dat niet snel zal worden vergeten. Dit versterkt de positie als opdrachtgever in tijden van schaarste bij het aantrekken van de juiste ZZP-er op het juiste moment.
- Ook in de arbeidsmarkt speelt corporate branding een belangrijke rol bij de werving van de juiste medewerkers en dit wordt van steeds groter belang gezien de (aankomende) schaarste van vakmensen in specifieke branches. Laten zien dat je op een professionele manier omgaat met het geven van feedback, versterkt de aantrekkingskracht van de organisatie voor ZZP-ers en toekomstige ‘vaste’ werknemers en vergemakkelijkt de arbeidsmarktcommunicatie.
- ZZP-ers geven indirect en/of direct geregeld en ongevraagd vanuit een frisse blik feedback over het wel en wee binnen de organisatie van de opdrachtgever. Zij leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan groei en ontwikkeling op individueel en organisatieniveau. Dit zijn vaak cadeautjes en wat is er nu mooier dan een cadeautje terug te kunnen geven in de vorm van feedback om de ZZP-er hiermee te helpen zijn of haar performance en vakmanschap verder te ontwikkelen.
Stel jezelf als besluitvormer binnen organisaties daarom de volgende vraag en en ga aan de slag:
Wat kan feedback aan ZZP-ers opleveren als stimulans voor de groei van de organisatie?